+421903516068 juraj@giacko.sk
Vyberte stranu
Ako vyriešiť veľký problém ? Ako otestovať, či ma nápad zmysel v čo najkratšom čase bez veľkých investícii na výskum a vývoj ? Ako nakopnúť a posúvať míľovými krokmi nový startup? Alebo len motivovať spolupracovníkov sebarealizáciou.

Na všetky tieto otázky je jednoduchá odpoveď. Fungovať na báze rýchlych šprintov, či hackathonov.

Mnohý si spájame hackathon len z IT firmou, a predstavujeme si skupinku programátorov v temnej miestnosti, ktorí otvárajú jednu plechovku redbullu za druhou a snažia sa hacknúť CIA alebo aspoň FBI. Klasická filmová scéna.

Ale pozrime sa s nadhľadom na čo všetko sa dá táto skvelá myšlienka použiť. Pri hackathone máme zvyčajne 48 hodín, na ktoré sa dokonale pripravíme, aby nás nič nevyrušovalo od nášho sústredenia. Vypneme všetky komunikačné nástroje. Popíšeme tému a nastavíme si cieľ, ktorý chceme mať ako výśledok na konci tohoto hackathonu. Pustíme sa do práce a po 48 hodinách vidíme skvelé výsledky. Neočakávame 100% výsledky, na to už je tu bežná pracovná doba, ale dôležité je, že sme niekam ten projekt dostali. Máme akúsi beta verziu a môžeme zhodnotiť či to má naozaj zmysel realizovať naplno, alebo nie.

Čo tým získame ? Šetríme obrovské náklady na vývoj či výskum. Za dva dni si ujasníme, či má daný projekt zmysel. Častokrát nás práca veľmi baví, pretože je to najbližšie k definícii hlbokej práce … a mnoho ďalších výhod, ktoré by sme mohli vymenovať.
Potom tu máme šprinty. Najmä tí, ktorí plávame v startupových oceánoch to poznáme. Jeden z najvýkonnejších postupov k tomu aby firma napredovala. Jeden z najinšpiratívnejších projektov o tom ako nadizajnovať a spustiť takýto šprint u seba je stránka www.gv.com/sprint/. Popisuje úplne všetky dôležité náležitosti. Ako spracovať 5 dňový sprint.

The sprint gives teams a shortcut to learning without building and launching.

Každý z nás si to už môže nadizajnovať ako potrebuje.
Takéto hackathony alebo šprinty môžu byť skvelým motivačným nástrojom. Samotný google o tom hovorí. Každý ich zamestnanec môže 20% svojho pracovného času venovať vlastnému projektu. Následne tento projekt odprezentuje nadriadeným a ten môže rozhodnúť, či je to zaujímavé a či zamestnanca podporia v realizácii tohoto projektu. Je to ideálna možnosť ako motivovať ľudí, ktorým chýba už iba seberealizácia a sociálna akceptácia.

A že sa to nedá aplikovať v akejkoľvek firme. Budem si stáť za tým, že dá. Private equity investor si môže so svojím tímom počas hackathonu usporiadať finančné výkazy, grafické štúdio môže nadizajnovať nový vizuál svojich webstránok a najviac ma baví predstava hackathonu v reštaurácii – kuchár si može variť čokoľvek spolu s návštevníkmi.

Aj tento web vznikol, počas jedného víkendového hackathonu. Premýšľal som nad tým, že si najmem programátora, dizajnéra a pustíme sa do nového webu. 100 000,- sa mi zrovna nechcelo vraziť do projektu, ktorý ani neviem či ma bude baviť. A tak som si počas 48 hodín naštudoval potrebné info, vložil skúsenosti z predošlých pracovných projektov, zapracoval a vznikol web. Nechal som ho prejsť nočným testom, a keď sa mi pozdával aj po prebudení ďalší deň, povedal som si, že s ním idem do sveta a časom ho budem vylepšovať, prípadne nejaké úpravy môžem outsourcovať. Jednoduché. Podobné hackathony rád spracovávam na mesačnej báze. Každý pracovný deň prinesie mnoho nápadov, do ktorých sa nikdy nepustíme, kôli obave koľko voľného času nám to zaberie. Týmto štýlom nám to zaberie presne 48 hodín. A potom vieme, či patrí do odpadu, alebo stojí za to sa mu venovať.

A koniec koncov – “Každá práca trvá len tak dlho, koľko času je na jej realizáciu”